meraliv

Alla inlägg den 29 december 2013

Av Björn Roxendal - 29 december 2013 21:30

Lev längre och friskare!

  • Här samlar jag tips som det det finns vetenskapligt stöd för och som är någorlunda billiga och enkla att praktisera. Alla kan må bättre och leva längre!
  • Då och då kommer jag att uppdatera (lägga till och ta bort) allteftersom forskning och erfarenhet lär oss mer.
  • För genomsnittspersonen borde det förlänga livet med minst 14 år att följa några väl valda råd nedan!
  • Det handlar inte om att praktisera alla förslag i den här uppräkningen! Börja med ett eller ett par och lägg till något mer när du känner dig mogen för det.
 
OBS! En del nyare forskning tyder på att det INTE förlänger livet att regelbundet ta vanliga multivitamintabletter. (Finns alltså INTE med i mina rekommendationer)
 
 
Sitt mindre
http://www.expressen.se/halsa/sittsjuka---sparka-bort-stolen-och-lev-langre/

"- Många tror att det räcker att man går till gymmet, men man kan inte kompensera stillasittande med träning. Det är inte samma mekanismer som påverkar hälsan.

De studier som gjorts rekommenderar att man aldrig sitter mer än 20-30 minuter i sträck.
 
(Använd till exempel en mobil-app som heter "Pomodoro" så får du en påminnelse att ta en kort bensträckare var 25e minut)

Sitter du still i långa perioder så förkortar det livet med flera år!!!

- Människokroppen är inte gjord för stillasittande, den är gjord för lågintensivt arbete.

Stå upp - och tappa ett halvt kilo i månaden!
Du förbränner dubbelt så många kalorier på att stå jämfört med att sitta.
Om du fortsätter äta som vanligt men byter ut 2,5 timmars sittande mot stående på vardagarna så går du ner ett halvt kilo fett i månaden."


Ta vitamin K2 regelbundet (plus Vitamin D3)
http://www.doctorsnatural.se/TEMANUMMER/2009-05-20-vit-K-health-benefits.htm
http://meraliv.bloggplatsen.se/2011/07/16/5828574-lev-7-ar-langre-med-k2-pa-riktigt/

"Rotterdam-undersökningen" visade att personer som fick i sig åtminstone 45 mcg vit K2 per dag levde 7 år längre än personer som bara åt max 12 mcg/dag. 
Anledningen till den goda effekten av K2 är att det angriper den största dödsorsaken -åderförkalkning. Med ett bra intag av K2 minskar åderförkalkningen dramatiskt - vilket har en påtagligt livsförlängande effekt.

Fördelar (bl a)
  • Minskar risken för hjärtsjukdomar genom att förebygga åderförkalkning.
  • Vetenskapliga studier har visat gång på gång att vitamin K2 förbättrar benhälsa. Det ökar inte bara benmineraldensiteten utan minskar också risken för frakturer med 80%. Vitamin K2 verkar också fungera tillsammans med D-vitamin för att öka bentätheten.
  • Kan bidra till att förhindra diabetes.
  • Kan spela en roll för att förebygga Alzheimers sjukdom.
  • Forskare tror att vitamin K har antioxidativa egenskaper.
  • Skydda mot cancer, särskilt prostatacancer
 
Vitamin D3 - ett måste om du vill undvika sjukdomar och leva längre (ta tilsammans med vitamin K2)
 
Risken att dö i en lång rad olika sjukdomar ökar med 26 procent om man får i sig för lite D-vitamin.
Och vi som bor i norden får för lite D-vitamin från solen. Vi behöver antingen sola försiktigt året runt eller ta extra D-vitamin.
  • D-vitamin påverkar varje cell i kroppen och har därför en viktig betydelse för om vi ska slippa undan en lång rad olika sjukdomar – allt från cancer till hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. 
  • D-vitamin förebygger en rad olika cancersjukdomar, särskilt bröst-, tarm- och prostatacancer, men också demens, depression, hjärtkärlsjukdomar och högt blodtryck.
  • D-vitaminbrist ökar risken för så kallade autoimmuna sjukdomar: MS, SLE, reumatism, typ 1-diabetes och inflammatoriska tarmsjukdomar. Dessa sjukdomar är inte alls lika vanliga i länder där solen skiner ofta.

 

Du lever längre med mer Kalcium

http://www.reuters.com/article/2010/03/11/us-calcium-study-idUSTRE62A5G120100311

 

"The top calcium consumers had a 25 percent lower risk of dying from any cause and a 23 percent lower risk of dying from heart disease during follow-up relative to men that had the least amount of calcium in their diet."

 

Eftersom kalcium och magnesium arbetar tillsammans är det bra att ta dem tillsammans om du använder tillskott. Dessa mineraler samverkar även med Vitamin K2 och D.

 

Alltså, istället för en (kanske verkningslös) multivitamin-tablett rekommenderar jag en kombo av Kalcium, Magnesium, D3 och K2!  (Plus en skapligt nyttig kost så att du får i dig det nödvändigaste den vägen.

 

 
Korttidsfasta (bla 5/2) eller lågkalorikost
 
http://www.aftonbladet.se/halsa/article15986163.ab
http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/lev-langre-med-farre-kalorier.cid1045149
 
"Vill du bli friskare, gå ner i vikt och leva längre?
Då ska du testa korttidsfastan.
Hoppa över ett par måltider och förbättra din ­hälsa."
 
"Journalisten Henrik Ennart har i sin nya bok ”Åldrandets gåta” ­intervjuat världsledande forskare som rekommenderar korttidsfasta.
Det innebär att man fastar helt eller drar ner rejält på energiintaget i mellan 16 och 24 timmar. För att det ska ge effekt bör man göra det två åtskilda dagar i veckan."
 
 
Meditation halverar risken för hjärtattack och stroke
 
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12127548.ab

I en studie som pågick i nio år deltog 201 afroamerikanska män och kvinnor med en snittålder på 59 år. Samtliga hade för smala artärer i hjärtat.
 
En grupp fick hälsoutbildning och kostråd. Den andra mediterade i 20 minuter två gånger om dagen. I den senare gruppen drabbades 47 procent färre av hjärtattacker, stroke och dödsfall, skriver Daily Mail.
 
 
Motion (bl a löpning) ger ett 4 - 6 år längre liv
 
Österbroundersökningen:
 
"Enligt studien uppnås bäst effekt av 2–3 timmars löpning per vecka fördelat på 2–4 rundor. Effekten blir inte bättre om man löper mer.
Tempot ska vara långsamt till måttligt."
 
Naturligtvis har många andra slags motion liknande effekter. Den bästa motionen är som bekant den som blir av!

 
Drick kaffe
http://www.svd.se/mat-och-vin/drick-kaffe-och-lev-langre_7207836.svd
 
Ett råd som de flesta av oss inte behöver.....
 
"Sedan andra faktorer som rökning och alkoholintag vägts in visade det sig att män som drack mellan två till sex koppar kaffe om dagen löpte tio procent lägre risk att dö under de år studien gjordes jämfört med icke kaffedrickare. För kvinnorna minskade risken med 16 procent."
 
 
Ät/drick Gurkmeja
http://www.aftonbladet.se/halsa/cancer/article10753100.ab
 
"Gurkmejan har flera egenskaper som kan vara nyttiga. Den är en mycket kraftig antioxidant, tio gånger starkare än vitaminer. Antioxidanter ger skydd mot fria radikaler, de instabila syremolekyler som kan skada celler och viktiga molekyler i kroppen.
Gurkmejan består till fem procent av färgämnet curcumin, som motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en signalmolekyl som är central vid inflammatoriska processer. Curcumin hämmar också cox-2-gener och förhindrar på det sättet att inflammationsproteinet cox-2 bildas.
 
Gemensamt för många av de vanligaste kroniska sjukdomarna är just att de är inflammatoriska.
– För hög inflammation i kroppen är mamma till många kroniska sjukdomar, säger Stig Bengmark.
Hans genomgång omfattar flera folksjukdomar, bland annat ateroskleros, som leder till hjärt-kärlsjukdom, alzheimer och sjukdomar i bukspottskörtel, lever och lungor. Resultat från djurförsök tyder på att gurkmejan ger skydd mot dem."
 
Ta t ex 1 matsked gurkmeja i ett glas vatten - en till två gånger om dagen. Man vänjer sig vid den något beska smaken efter ett tag)
 
Nötter skyddar mot dödlighet
 
"Om du äter nötter varje dag minskar risken att dö i hjärtsjukdom med 29 procent och risken att dö i cancer sänks med 11 procent."
 
"Det verkar inte spela någon roll vilka nötter man äter. Samtliga nötter i studien, till exempel jordnötter, pistagenötter och valnötter var lika nyttiga. Studien visade även att den allmänna uppfattningen att man blir tjock av nötter är fel. De som regelbundet åt nötter var oftast smalare än de som inte åt nötter, trots att nötterna i sig innehåller fett."
 

Grönt te minskar risken för hjärtsjukdomar

http://www.aftonbladet.se/halsa/hjarta/article10953647.ab
 
De som dricker stora mängder grönt te lever längre.
Det visar en studie av över 40 000 män och kvinnor i Japan, som genomförts vid Tohoku University School of Public Policy.
 
Grönt te – skyddar ditt hjärta.
Forskarna fann att tedrickandet var särskilt effektivt i samband med hjärt-kärlsjukdomar.
Förklaringen kan vara att grönt te innehåller antioxidanter, enligt studien som publiceras i veckans nummer av den amerikanska medicintidskriften Jama.
 

Bättre effekt för kvinnor

Bland dem som drack fem koppar grönt te eller mer om dagen var dödligheten totalt 16 procent lägre än för dem som drack mindre än en kopp om dagen. Kvinnor fick ett bättre skydd mot hjärtsjukdomar än män – för dem räckte det med att dricka en eller två koppar grönt te om dagen för att minska risken att dö i hjärt-kärlsjukdomar.
 
 
En god daglig dos av antioxidanter
 
Grönt te och gurkmeja är exempel på bra anitoxidanter. Finns även t ex i frukt och grönt, mörk choklad, kanel och rödvin. Spännande super-antioxidanter som kostar lite men tycks ha riktigt bra effekt är Astaxantin och Resveratrol. Gör på ditt eget sätt men se till att få din väl tilltagna dagliga dos av antioxidanter!
 

Om du röker......

Kan du förlänga livet med 5 - 10 år genom att sluta!


Undvik socker och snabba kolhydrater

Onyttiga  födoämnen som driver på inflammatoriska processer och gynnar utvecklingen av de flesta av våra
civilisationssjukdomar.
 

Lev längre med 4 enkla råd

 
Utöva regelbunden motion, ät frukt och grönt, drick max ett glas vin om dagen och låt bli att röka.
 
Det är vad som behövs om du ska lägga 14 år till ditt liv. Det visar en engelsk studie som omfattar cirka 20 000 personer som har följts i 13 år.
 
Det vill alltså säga att en person på 60 år, som inte följer något av råden, har samma risk att dö av åldersbetingade sjukdomar som en person på 74 år som följer alla fyra råden. Råden fungerar dock bara om du följer alla fyra samtidigt.
 

15 olika steg som gör att du lever längre

 
Tips för ett längre liv
http://www.viktminskning.dk/tips-for-att-leva-langre.php
 
 
Ytterligare ett antal mycket bra tips
 
 
Sist men inte minst: Skriv en kommentar och bidra gärna med förslag till utveckling av den här uppräkningen!

ANNONS
Tidigare månad - Senare månad

Sök i bloggen

Presentation


Mera Liv!

Kategorier

Omröstning

Mitt resultat på SVTs lyckotest:
 0 - 10%
 11 - 20%
 21 - 30%
 31 - 40%
 41 - 50%
 51 - 60%
 61 - 70%
 71 - 80%
 81 - 90%
 91 - 100%

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Arkiv

Länkar

Gästbok

Följ bloggen

Följ meraliv med Blogkeen
Följ meraliv med Bloglovin'

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013
>>>

Tidigare år


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se