meraliv

Direktlänk till inlägg 8 december 2013

TV-licens för mobilen - årets "svenskevits"

Av Björn Roxendal - 8 december 2013 11:11

Det här tilltaget har retat mig från först början. Uppenbarligen köper folk datorer för alla möjliga syften medan en TV nästan alltid köps för att se på TV. Även om SVT skulle ha valt att INTE lägga ut några program på internet skulle vi köpa ungefär lika många datorer, surfplattor, telefoner etc. som idag.


 


Vad SVT gör är att lägga sitt programutbud på ett ställe där det är MÖJLIGT för mig att nå det via datorn och sedan bestämma att jag ska betala för detta tilltag, oavsett om jag använder mobilen/datorn till att se på deras program eller inte. En fräckhet som inte skulle gå hem på många ställen här i världen. Inte ens hos vår närmaste granne, tycks det:


SvD:

"" Nu hånar norrmännen att Sverige kräver tv-avgift av personer med datorer eller smarta mobiltelefoner. "Har du hört den om svensken som krävde tv-licens för mobiltelefoner", skriver en krönikör sarkastiskt – och kallar tilltaget för en ny "svenskevits"."


I Sverige är kritiken förvånansvärt lam - vi är alltför vana vid att rätta oss efter det som överheten lyckas framställa som "politiskt korrekt".  En svensk superexpert på dessa frågor, Gunnar Karlsson, professor i teletrafiksystem vid KTH, sågar dock i en ny rapport Radiotjänsts beslut att belägga datorer, surfplattor och mobiltelefoner med tv-licens.


"I en elva sidor lång rapport med Kungliga Tekniska Högskolans eklövskrans i sidhuvudet går professorn till hård attack mot Radiotjänst och de domstolar som dömt datorägare till att betala tv-avgift."  SvD, 7 december 2013.


För att se hur absurt tilltaget är kan vi göra en annan tillämpning av samma princip: Tänk dig att ett företag sätter upp en jätteskärm på en stor Galleria i Stockholm och sen visar betalkanaler på den. Människorna går förstås i de flesta fall INTE till Gallerian för att se på TV men de KAN naturligtvis göra det eftersom den finns där. I nästa steg tar företaget betalt av alla som kommer till gallerian för att det har möjlighet att se TV på storskärmen. Med lite kreativitet skulle den här (helt orimliga) principen kunna generera fantastiska inkomster för tjänster som människor inte beställer.


Ett folkligt uppror är på sin plats! (Inte ens en svensk borde finna sig i vad som helst)



 
 
Ingen bild

Björn

8 december 2013 12:36

Har uttalad mig länge om den har tvångs betalningen, jag som inte alls äger en tv ... Förslag ett kommer från mina kollegor på jobbet, som säger att man ska baka in detta avgift i skatten !
Förslag två är från mig, och är: att man istället skulle privatisere dem kanaler, så att dem som vill titta på ettan, tvåan osv... Kan välja själva ...!
Förslag ett tycker jag inte om, för då skulle jag iaf betalar nåt, även om jag inte använda mig av detta tjenst .

 
Ingen bild

Lucas

8 december 2013 13:34

Haha det här är ju så jävla knäppt. Jag tyckte det var illa redan när de bestämde att alla ska betala TV-licens för sina datorer. Det här slår ju rekord.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Björn Roxendal - 29 december 2013 21:30

Lev längre och friskare! Här samlar jag tips som det det finns vetenskapligt stöd för och som är någorlunda billiga och enkla att praktisera. Alla kan må bättre och leva längre! Då och då kommer jag att uppdatera (lägga till och ta bo...

Av Björn Roxendal - 28 maj 2012 16:59

  Psykosyntes           Psykosyntes är en terapiform som går djupare än vanlig samtalsterapi. Den bygger på en konsekvent helhetssyn på människan där den andliga dimensionen har en viktig plats. Med det menar vi att vi ser människan s...

Av Björn Roxendal - 8 februari 2012 10:49

                        En ny bok av Bronnie  Ware, The Top Five Regrets of the Dying, beskriver författarens erfarenheter av att arbeta med döende människor. Om vi någonsin kommer att få perspektiv på livet är det när vi närm...

Av Björn Roxendal - 13 januari 2012 17:27

  Följande är en  av Carl  Schultz filosofier, skaparen av Snobben. Du behöver inte kunna  besvara följande frågor. Läs bara igenom brevet så kommer du att förstå  andemeningen.   1. Räkna upp världens fem rikaste  män. 2. Räkna upp fem vinnare ...

Av Björn Roxendal - 11 januari 2012 12:21


  Risken att dö är dubbelt så stor med låg D-vitaminnivå jämfört med mediannivå, skriver Sahlgrenska akademin i ett pressmeddelande.       Att vi behöver D-vitamin är ingen nyhet. Sedan 1600-talet har det varit känt att D-vitamin-bri...

Sök i bloggen

Presentation


Mera Liv!

Kategorier

Omröstning

Mitt resultat på SVTs lyckotest:
 0 - 10%
 11 - 20%
 21 - 30%
 31 - 40%
 41 - 50%
 51 - 60%
 61 - 70%
 71 - 80%
 81 - 90%
 91 - 100%

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013
>>>

Ovido - Quiz & Flashcards