meraliv

Alla inlägg den 15 november 2010

Av Björn Roxendal - 15 november 2010 10:19



Ja, hon har kallats för en av musikvärldens bäst gömda hemligheter - EIVØR PÁLSDÓTTIR. För mig var hon totalt okänd tills jag satt och lyssnade på P2 i bilen när jag körde hem till Dalarna från Stockholm i det våta höstmörkret sent igår kväll. Det var en total överraskning som utvecklades till något av en perfekt upplevelse. Hennes musik är nordisk till karaktären - en blandning av isländsk och färöisk folkmusik med inslag av rytmer och klanger från genrer som jag inte vågar försöka namnge av risk att verka okunnig (vilket jag iofs också är). Hennes sång vävs ofta in i vemodiga men kraftfulla melodier och hennes röst har en sånt häpnadsväckande omfång och dynamik att det nästan är overkligt. Det finns så mycket naturkraft och mystik och oemåtståndlig känsloutlevelse i sångerna att man kippar efter andan.

När jag satt där i bilen spelades en live-inspelning från någon festival. Efter varje låt tänkte jag ungefär "Nu har hon gett allt för den här gången. Efter en sån urladdning kan man inte sjunga mer på ett bra tag". Men - utan att tveka ett ögonblick kastade hon sig in i en ny halsbrytande och självutlämnande eruption av kraft, känlsor och sångmässig akrobatik. Osannolikt!

Dessutom är det musik som talar till min nordiska själ. Det är något i stämningen som känns som att "komma hem". "Den känns som en del av mig", sa Kim när jag kom hem och spelade några exempel för henne på Youtube.

Varför inte prova det här rätt moderna, nästan poppiga arret av låten "Livandi trø". Det  är rätt bra ljudkvalitet för att vara Youtube men i gengäld saknas levande bilder:



Du kan lyssna på ganska många låtar med henne om du har Spotify och man behöver höra många låtar med henne innan man börjar få en aning om vad hon har att bjuda på. 


I "Må solen alltid skina" sjunger hon på svenska (och detta är en live inspelning med inslag från en intervju):



Några citat:

"Hon är en konstnär av guds nåde, mäktig sångerska med naturlig förmåga, trogen sina traditioner och fri från all tillgjordhet. Hennes skapande är rent och vackert."


"Det är fantastiskt, nästan som en reningsprocess, att följa Eivør och hennes kamrater. Skapandet är rent och flödar fram utan avbrott, som om det inte krävde någon ansträngning att åstadkomma allt det snillrika."




Sök i bloggen

Presentation


Mera Liv!

Kategorier

Omröstning

Mitt resultat på SVTs lyckotest:
 0 - 10%
 11 - 20%
 21 - 30%
 31 - 40%
 41 - 50%
 51 - 60%
 61 - 70%
 71 - 80%
 81 - 90%
 91 - 100%

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards