meraliv

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2010

Spottifierad - är du?

Av Björn Roxendal - 22 augusti 2010 12:27


Ibland blir jag inte klok på mig själv. I vissa fall är jag värsta bakåtsträvaren och i andra ligger jag i framkant som nån slags pionjär. Exempel: Jag var en av de första med att importera och sälja små billiga ordbehandlare/persondatorer i Sverige på 80-talet.  Men nu vägrar jag bestämt att skaffa mig en Iphone. Har jag blivit klokare eller bara gammal och tråkig?

Vidare - jag var med när internet var nyfött och höll på med web-design och newsgroups och grejer på ett mycket tidigt stadium. Idag kan jag bryta ihop av frustration när jag ska få ihop t o m en ytterst simpel hemsida (http://www.freewebs.com/roxendal/ t ex).( Medan min äldsta son, David, jobbar som webdesigner (roxproductions) och en av mina döttrar (Mariel) får ihop såna här saker: http://openinglotus.se/)

Sen tycker jag  det verkar vara ett rent slöseri med tid att Twittra. Är det helt enkelt så att utvecklingen sprungit ifrån mig och jag lever i en drömvärld, typ "det var bättre förr"? Ibland finner jag mig själv motvilligt insläpad i olika nymodiga företeelser: Bloggning t ex. Det var definitivt nåt jag ALDRIG skulle göra. Och hur blev det med det? Efter att ha följt min16-åriga dotters (Victoria Roxendal) blogg (viccirox.blogg.se/) några månader blev det "Om hon kan så kan väl jag också! - och här sitter jag nu. Facebook - samma sak: "Det där har jag inte tid med" - men sen visade det sig att på något sätt hade jag tydligen det.


Och nu är det alltså det här med 



Spottify! Nej, det ville jag inte ta i. "Dom har i alla fall inte min favoritmusik" och "reklamavbrott vill jag inte veta av"; "kommersiellt" osv. Men - nu i helgen var en annan av mina döttrar (Tara, http://www.facebook.com/tararoxy) här och hälsade på. Hon uttryckte sin förvåning över att jag inte hade Spotify och berättade hur lätt det var att få tag på och hur praktiskt det var.

Hux flux laddar jag ner Spotify på datorn - den lilla mediadotorn vi har i vardagsrummet, uppkopplad till TV, internet och ljudanläggning. Och - har man sett (snarare hört) - vilka grejer det blev! På några minuter var jag helt omvänd och nu skulle det inte förvåna mig om jag KÖPER premium-versionen inom ett par veckor! (Eller också följer jag instruktionerna här: http://www.nudeln.se/guide/spotify-utan-reklam-reklamfritt-gratis.asp för att få den reklamfria obegränsade versionen gratis) Vilket genombrott i musik-branschen! Det är visserligen sant att mycket av min favoritmusik INTE finns med- men - med 8 miljoner låtar finns det mer än nog av sånt som jag verkligen gillar för att jag ska sitta där och skapa den ena spellistan efter den andra med olika "intressanta" musikupplevelser till ett gigantiskt smörgåsbord med musikrätter nog för att mätta den allra glupskaste.

Lika viktigt som utbudet: Interfacet. Och det är en sida av systemet som äger! Nära nog total användarvänlighet! Och det är nåt som jag verkligen uppskattar! (Lika mycket som jag går i taket på teknifierade system som INTE är anpassade efter en någorlunda normal mänsklig hjärnas sätt att fungera). Att skapa spellistor och lägga in musik är så enkelt det bara kan bli. Sökmotorn är nästan överjordiskt bra och mångsidig. Bravo!

Så nu ljuder den spottifierade musiken oavbrutet genom luftrummet här hemma. Var ska det sluta?


Använder du Spotify själv? Svara på frågan under "Omröstningar" i bloggmenyn får vi se hur det ser ut för den här läsargruppen. Kommentera gärna också det här inlägget med dina egna ev. erfarenheter av Spotify.


Ha det bra!

 
 
Ingen bild

Kim Roxendal

22 augusti 2010 15:12

Tack, kul att läsa.

 
Rox Productions (äldsta sonen)

Rox Productions (äldsta sonen)

22 augusti 2010 16:34

Heja Spotify! Själv kör jag premium nu. Ny musik varje dag är skönt!

http://roxproductions.se

 
Vicci

Vicci

22 augusti 2010 20:33

Spotify är kung!! :D

http://viccirox.blogg.se

 
Ingen bild

Lola

27 augusti 2010 11:18

Hej!
Du är duktig på att "blogga". Lättläst, roligt och inspirerande. För att inte tala om lärorikt. :)
Nej, jag har inte Spotify av den enkla anledningen att jag inte har några högtalare till datorn. Annars hade nog jag också haft det.
/*Lola

Björn Roxendal

1 september 2010 10:43

Du får skapliga högtalare från 400/500kr ungefär. Eller varfötr inte använda den förstärkare som du antagligen redan har och helt enkelt koppla in rätt sorts sladd från datorn?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Björn Roxendal - 29 december 2013 21:30

Lev längre och friskare! Här samlar jag tips som det det finns vetenskapligt stöd för och som är någorlunda billiga och enkla att praktisera. Alla kan må bättre och leva längre! Då och då kommer jag att uppdatera (lägga till och ta bo...

Av Björn Roxendal - 8 december 2013 11:11

Det här tilltaget har retat mig från först början. Uppenbarligen köper folk datorer för alla möjliga syften medan en TV nästan alltid köps för att se på TV. Även om SVT skulle ha valt att INTE lägga ut några program på internet skulle vi köpa ungefär...

Av Björn Roxendal - 28 maj 2012 16:59

  Psykosyntes           Psykosyntes är en terapiform som går djupare än vanlig samtalsterapi. Den bygger på en konsekvent helhetssyn på människan där den andliga dimensionen har en viktig plats. Med det menar vi att vi ser människan s...

Av Björn Roxendal - 8 februari 2012 10:49

                        En ny bok av Bronnie  Ware, The Top Five Regrets of the Dying, beskriver författarens erfarenheter av att arbeta med döende människor. Om vi någonsin kommer att få perspektiv på livet är det när vi närm...

Av Björn Roxendal - 13 januari 2012 17:27

  Följande är en  av Carl  Schultz filosofier, skaparen av Snobben. Du behöver inte kunna  besvara följande frågor. Läs bara igenom brevet så kommer du att förstå  andemeningen.   1. Räkna upp världens fem rikaste  män. 2. Räkna upp fem vinnare ...

Sök i bloggen

Presentation


Mera Liv!

Kategorier

Omröstning

Mitt resultat på SVTs lyckotest:
 0 - 10%
 11 - 20%
 21 - 30%
 31 - 40%
 41 - 50%
 51 - 60%
 61 - 70%
 71 - 80%
 81 - 90%
 91 - 100%

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards