meraliv

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2010

Anti-jante - assertiva rättigheter

Av Björn Roxendal - 17 augusti 2010 22:55



Jantelagen har vi alla hört talas om. Den är ofta citerad och hänvisad till i alla möjliga sammanhang. Här kommer den igen:


Du skall inte tro att du är något.

Du skall inte tro att du är lika god som vi.

Du skall inte tro att du är klokare än vi.

Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

Du skall inte tro att du vet mer än vi.

Du skall inte tro att du är förmer än vi.

Du skall inte tro att du duger till något.

Du skall inte skratta åt oss.

Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.

Du skall inte tro att du kan lära oss något.


Den skrevs av Sandemose som ett uttryck för småstadskollektivets förtryck av individualiteten. Den har sedermera internationellt blivit känd som formuleringen av en speciellt skandinavisk attityd. Inte så smickrande för oss svenskar precis.


Jag uppfattar den som ett oerhört välformulerat uttryck för ondska. Den syftar till att kontrollera - och tillintetgöra - döda - det individuella i människan. Den förnekar vår rätt till mening och självförverkligande.


Jantelagen väger fortfarande tungt i världen - och inte bara i Skandinavien. Jag har sett så många utbrända och sönderstressade människor som levt under dess malande förtryck - med sitt eget medgivande. Jantelagen är djupt rotad i kulturen. En förutsättning för att den ska göra sitt jobb är att den internaliseras - dvs att vi åtminstone undermedvetet tar något av den till oss. Därför vill jag mana till ett anti-jante-uppror och hoppas att just DU som läser detta vill vara med! Och jag är inte den enda eller första - vi blir fler och fler för varje dag. Det finns t o m en bok och början på en organisation för anti-jantar, se http://www.jante.se. För att ytterligare inspireras kan du lyssna på en sång som vill reta upp dig till anti-jante-kamp:




TEXT:
Om du har kommit på nåt
ja om du fått en idé
SE UPP! Vem tror du att du é!
Du känner att du kan nå't
Som dom andra inte kan
Men STOPP! Sådant vill vi inte se!


Vi har kontroll och ordning
I vårt avlånga land
Där alla ska va lagom!

Jantelagen håller oss i schack!
I Janteland där blir det inget snack!
Ingen ska få tro att dom får lov att sticka fram
För Jantelagen styr i vårat land

Tänk om någon kommer med ett avvikande sätt!
SE UPP! Det vore inte bra för nån!
Alla ska va samma det är lagom som är rätt!
Men STOPP! Du är väl inte en av dom?

Så rätta dig i ledet! Du ska passa dig för sånt!
För alla ska va lagom!

Jantelagen håller oss i schack!
I Janteland där blir det inget snack!
Ingen ska få tro att dom får lov att sticka fram
För Jantelagen styr i vårat land

Men tänk om...
Någon....
Bidrar med nå't som är bra?
Det vore...
kanske...
bättre om man kunde va sig själv?

NEJ!!!

Jantelagen håller oss i schack!
I Janteland där blir det inget snack!
Ingen ska få tro att dom får lov att sticka fram
När Jantelagen styr 

Jantelagen håller oss i schack!
I Janteland där blir det inget snack!
Ingen ska få tro att dom får lov att sticka fram
Där Jantelagen styr 
För Jantelagen styr
Ja Jantelagen styr i vårat land


Denna låt är skriven, framförd och producerad av Anders Ekström, VD på webbyrån BASILICON i Malmö. Den är gratis att ladda hem på www.jante.se/jantelagen. Sprid den till så många du kan så att vi gemensamt bekämpar Jante i världen! 


För att ha en chans att besegra det massiva fördömandet från jante-lägret behöver vi redskap - vapen. Ett mycket praktiskt användbart sådant är en lista med "assertiva affirmationer" - en uppräkning av sånt som vi har rätt till i och med att vi är individer med en i grunden okränkbar frihet. Här kommer den:


  • Jag har rätt att tycka som jag tycker (men inte att kräva att andra ska tycka likadant)
  • Jag har rätt till mina egna värderingar, tankar och känslor
  • Jag har rätt att ändra mig och att bestämma hur jag vill leva mitt liv
  • Jag har rätt att bestämma mina mål och prioriteringar
  • Jag behöver inte rättfärdiga mina känslor och beteenden inför andra människor
  • Jag respekterar mina egna behov och gränser
  • Jag har rätt att tala om för andra människor hur jag vill bli behandlad
  • Jag har rätt att inte svara på frågor och att ta den tid jag    behöver om jag vill svara
  • Jag har rätt att fråga andra människor om hjälp 
  • Jag har rätt att göra misstag
  • Jag har rätt att ändra mig och att ibland agera ologiskt
  • Jag har rätt att tycka om mig själv även om jag inte är perfekt
  • Jag har rätt att låta bli att svara i telefonen när det ringer
  • JAG HAR RÄTT ATT VARA EN EGEN INDIVID OCH ATT VÄLJA SJÄLV 

Och - att jag har dessa rättigheter innebär naturligtvis att andra har det också, vilket jag lämpligtvis bör respektera!


Vilka av ovanstående känns lätta eller svåra för dig?  Läs gärna flera av affirmationerna dagligen tills du är totalt jantebefriad (och skriv gärna en kommentar om hur det går).


Och så till sist en bild som får symbolisera livsinspiration i sann anti-jante-anda:





P.S Om ni undrar över att det varit nästan en veckas bloggtorka så beror det på att jag varit upptagen med en kurs (http://psykosyntes.net/index.php/korta-kurser/)







Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Björn Roxendal - 29 december 2013 21:30

Lev längre och friskare! Här samlar jag tips som det det finns vetenskapligt stöd för och som är någorlunda billiga och enkla att praktisera. Alla kan må bättre och leva längre! Då och då kommer jag att uppdatera (lägga till och ta bo...

Av Björn Roxendal - 8 december 2013 11:11

Det här tilltaget har retat mig från först början. Uppenbarligen köper folk datorer för alla möjliga syften medan en TV nästan alltid köps för att se på TV. Även om SVT skulle ha valt att INTE lägga ut några program på internet skulle vi köpa ungefär...

Av Björn Roxendal - 28 maj 2012 16:59

  Psykosyntes           Psykosyntes är en terapiform som går djupare än vanlig samtalsterapi. Den bygger på en konsekvent helhetssyn på människan där den andliga dimensionen har en viktig plats. Med det menar vi att vi ser människan s...

Av Björn Roxendal - 8 februari 2012 10:49

                        En ny bok av Bronnie  Ware, The Top Five Regrets of the Dying, beskriver författarens erfarenheter av att arbeta med döende människor. Om vi någonsin kommer att få perspektiv på livet är det när vi närm...

Av Björn Roxendal - 13 januari 2012 17:27

  Följande är en  av Carl  Schultz filosofier, skaparen av Snobben. Du behöver inte kunna  besvara följande frågor. Läs bara igenom brevet så kommer du att förstå  andemeningen.   1. Räkna upp världens fem rikaste  män. 2. Räkna upp fem vinnare ...

Sök i bloggen

Presentation


Mera Liv!

Kategorier

Omröstning

Mitt resultat på SVTs lyckotest:
 0 - 10%
 11 - 20%
 21 - 30%
 31 - 40%
 41 - 50%
 51 - 60%
 61 - 70%
 71 - 80%
 81 - 90%
 91 - 100%

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Skapa flashcards