meraliv

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2010

Hur många har du kramat idag?

Av Björn Roxendal - 4 augusti 2010 14:07

Hur många dagliga kramar ska vi gissa att en normal genomsnittlig svensk kommer upp i? Alltifrån 0 till 5 per dag kanske. Förutom några mer sällsynta storkramare som har gjort kramandet till en livsstil.


Det finns förvisso många olika sorts kramar; ibland är kramen inte mer än en formalitet, ibland kanske t o m ett sätt att dölja fientlighet och onda avsikter, ibland kan den vara kamratlig, ibland erotisk. Kramen är ett uttrycksmedel som kan ha många budskap. 


Vem av de nu levande människorna på jorden som givit flest kramar har du kanske alltid undrat över. Lyckligtvis är det ingen diskussion om saken - överlägsen vinnare är en liten indisk dam, känd under det passande namnet  "Amma".


                        


Hon har kommit upp i omkring 30 miljoner (!!!!!) utdelade kramar vid det här laget och visar ännu  inga tecken på att förtröttas. Ett rekord mer värt en plats i Guiness rekordbok än de flesta som står där nu. Dessutom svårslaget. 


Amma är ett fenomen. Hon sitter regelbundet i stora samlingslokaler världen över ock kramar tusentals människor som rest och köat i dagar eller mer för att få chansen till detta möte. Själv har jag kurser på temat "Möten som helar" och det är också  en passande beskrivning av mångas upplevelse av sina möten med Amma. De upplever en djup personlig bekräftelse - villkorslös kärlek - som når djupt ner i själens vanligtvis avstängda och förtorkade källarvalv. Det är förstås olika för alla men upplevelsen är ofta så omvälvande och meningsfull att hundratusentals vallfärdar varje år för att få vara med om den.


Är Amma "seriös"?  Hon är i alla fall inte ute efter pengar för egen del. Hon förefaller inte att tilltalas av materiell rikedom och lyx. Hennes grej är kärlek - att ge kärlek. Kanske hennes föräldrar spelade Beatles "All you need is love" för henne redan i vaggan. I alla fall ser hon varje dag beviset på att det är just så vi vanliga människor på jorden har det - det vi behöver mest av allt är kärlek. Men Ammas kramar tycks gå bortom det enkla givandet och mottagandet av kärleksfull beröring - hon hjälper många att återknyta kontakten med kärlekens källa inom sig själva. En kram av Amma kan vara aldrig så fylld av väme och själslig näring - det räcker ändå inte att leva på resten av livet. Vi måste lära oss "fiska" inte bara få n måltid serverad.


Ja, det finns hur mycket som helst att säga om Amma och den roll hon spelar. Varför inte se med egna ögon (spola gärna fram två minuter om inledningar inte är vad du vill använda tiden till):



Amma är såpass respekterad att hon bevakas av "mainstream" medierna i USA. Här en artikel med video i ABC news:


U.S. Pilgrims Make Trip to India for ... a Hug


Som vanligt undrar jag:


Vad säger du?





Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

 
 
Ingen bild

Lola

9 augusti 2010 16:15

Jag tycker att filmen om Amma var väldigt gripande. Jag tyckte att jag kunde känna kärleken hon gav till alla som tog emot den.
/*Lola

 
Mariel

Mariel

9 augusti 2010 17:28

Vilken fin förebild... Det är inspirerande att se någon som ger så mycket, och som är så uppfylld av givandet. Den här filmen är värd att plocka fram på regniga dagar.

http://www.openinglotus.se

 
Ingen bild

Linda

11 augusti 2010 12:34

Jag gråter floder när jag ser denna film. Jag var lite som Amma när jag var 16 år. Alltid en kanal till inre ro och när jag blev kvinna hade jag massor av kärlek och bekräftelse att ge. Men något fick mig att stänga av allt detta samma år. Jag minns avundsjuka väninnor (eftersom man ju väcker så mycket i dem man möter och i tonåren vill alla vara poppis) och elaka ord, jag minns svek och jag minns också att jag tänkte: "Nej men så här bra kan väl inte jag få ha det?" och även rädsla för att inte klara mig i vuxenvärlden om jag var för annorlunda. Jag vet inte vad orsaken var - men sedan dess har jag varit delvis sjuk. Man ser på filmen hur underbart det är att krama henne. Oj oj så mycket kärlek är helande att få. Jag får också lust att åka dit. Människor krigar och förstör fast det enda de längtar efter är det där. Alltid. Det enda vi behöver.

 
Björn

Björn

11 augusti 2010 21:37

Tack, Linda, för din personliga och starka kommentar! Hör av dig till mig via mejl om du har lust: bjorn@roxendal.com

http://www.roxendal.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Björn Roxendal - 29 december 2013 21:30

Lev längre och friskare! Här samlar jag tips som det det finns vetenskapligt stöd för och som är någorlunda billiga och enkla att praktisera. Alla kan må bättre och leva längre! Då och då kommer jag att uppdatera (lägga till och ta bo...

Av Björn Roxendal - 8 december 2013 11:11

Det här tilltaget har retat mig från först början. Uppenbarligen köper folk datorer för alla möjliga syften medan en TV nästan alltid köps för att se på TV. Även om SVT skulle ha valt att INTE lägga ut några program på internet skulle vi köpa ungefär...

Av Björn Roxendal - 28 maj 2012 16:59

  Psykosyntes           Psykosyntes är en terapiform som går djupare än vanlig samtalsterapi. Den bygger på en konsekvent helhetssyn på människan där den andliga dimensionen har en viktig plats. Med det menar vi att vi ser människan s...

Av Björn Roxendal - 8 februari 2012 10:49

                        En ny bok av Bronnie  Ware, The Top Five Regrets of the Dying, beskriver författarens erfarenheter av att arbeta med döende människor. Om vi någonsin kommer att få perspektiv på livet är det när vi närm...

Av Björn Roxendal - 13 januari 2012 17:27

  Följande är en  av Carl  Schultz filosofier, skaparen av Snobben. Du behöver inte kunna  besvara följande frågor. Läs bara igenom brevet så kommer du att förstå  andemeningen.   1. Räkna upp världens fem rikaste  män. 2. Räkna upp fem vinnare ...

Sök i bloggen

Presentation


Mera Liv!

Kategorier

Omröstning

Mitt resultat på SVTs lyckotest:
 0 - 10%
 11 - 20%
 21 - 30%
 31 - 40%
 41 - 50%
 51 - 60%
 61 - 70%
 71 - 80%
 81 - 90%
 91 - 100%

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards